Nu vil jeg lige skrive lidt om en sag, der har irriteret mig lidt her på det sidste, og som jeg har prøvet at gøre noget ved i dag. Det startede for en måneds tid siden, da ejendommens administrator DATEA, skrev til mig og sagde at jeg ikke havde betalt husleje for den første måned, hvor jeg boede her. Jeg kiggede efter, og det havde de jo helt ret i, men det hang sammen med, at jeg aldrig havde fået en regning fra dem.
Det var nu helt fair, så jeg betalte naturligvis huslejen for den måned, men de krævede dog også et rykkergebyr på 244,70 kr. Det nægtede jeg dog at betale, da jeg jo ikke havde haft mulighed for at betale regningen. De havde dog lukket da jeg ringede for at klage, så i stedet fik deres telefonsvarer en svada, med besked om at de kunne ringe til mig hvis de havde spørgsmål. Jeg hørte dog aldrig fra dem, og ved næste regning blev rykkeren heller ikke opkrævet. Så var alt jo i orden, tænkte jeg.
Nej… på regningen for januar var rykkergebyret vendt tilbage. Jeg havde så imidlertid opdaget, at der var flere andre ting de har sendt mig, der enten ikke kom frem, eller var meget forsinkede. Den ene ting der var forsinket, havde Post Danmark skrevet på, at adressen var ukendt. Jeg kiggede efter, og de havde skrevet postnummer 8000 i stedet for det korrekte 8200. Det er jo fair nok DATEA. I administrerer jo kun ejendommen, så det er jo ikke nødvendigt for jer at vide hvor den ligger?!? Det er dog ikke alle breve fra dem, der har haft det forkerte postnummer, så hvor det lige går galt ved jeg ikke. Det er dog en rimelig antagelse at den førnævnte regning, jeg ikke betalte til tiden, har været sendt til den forkerte adresse.
Dette skrev jeg til dem i går og understregede endnu en gang at jeg ikke ville betale rykkergebyret. De holder dog ferie frem til den 5. januar, så jeg må vente lidt på svar. En anden ting, jeg dog ikke nævnte for dem, er at ifølge renteloven, så må et rykkergebyr maksimalt være på 100 kr, så selvom de stadig mener at jeg bør betale gebyret, så kunne de i det mindste overholde gældende dansk lov.
På den igen DATEA. Jeg håber I finder ud af det, for det er da ikke nogen hemmelighed at vi også af og til indhenter tilbud fra andre administratorer, og jeg er vist ikke den første der har haft problemer, har jeg ladet mig fortælle. De skal dog naturligvis lige have en chance for at få ordnet dette. Alle kan begå fejl. Det vigtigste er hvordan man håndterer det når det er sket.
Det sjove er forresten at DATEA skrev at en kopi af den rykker jeg fik, også var blevet sendt til bestyrelsen. Ved ikke om det var for at det skulle virke mere truende, men det er nu DATEA der er til grin, for jeg er formand for bestyrelsen, og vi har ikke modtaget nogen kopi 🙂
Jeg skal nok holde jer opdateret når der sker noget nyt.
Haha -- herligt du kan give dem lidt igen 🙂
Besynderligt med postnumrene!
Der findes faktisk ikke mindre end 5 Cort Adelers Gader i DK, dog ingen i 8000 Århus C
1053 København K
6700 Esbjerg
8200 Århus N
9000 Aalborg
9900 Frederikshavn
Det kommer ikke ligefrem bag på mig, at andre også har problemer med Datea. Hvis man vil læse om Datea´s “bedrifter” som administrator for A/B Vennemindehaven i perioden 2003 og til dato, kan de læses her: http://www.vennemindehaven.net/foreningsrelateret/en_historie_uden_ende.asp
Hilsen fra en andelshaver i A/B Vennemindehaven.
Jeg kan se at der er en del besøgende der rammer dette indlæg via søgninger på Google, og derfor vil jeg lige gøre opmærksom på afslutningen på denne sag: http://www.bytopia.dk/blog/2009/01/05/datea-opdatering/
Ved samme lejlighed vil jeg sige at vi nu, lidt over to år senere, stadig benytter DATEA som administrator, og har et ganske fint samarbejde med dem.